NINo (National Insurance Number)


Toţi cetăţenii rezidenţi în UK cu vârsta cuprinsă între 16 ani şi vârsta de pensionare sunt obligaţi să plătească contribuţii la fondurile sociale – National Insurance Contribuţion (NIC) – în anumite condiţii (dacă muncesc, dacă solicită beneficii etc.). La cerere, fiecărui cetăţean rezident în UK i se atribuie un National Insurance Number (NINo). NINo este unic, valabil pe viaţă, fiecare persoană având propriul ei astfel de număr, pe care doar ea are dreptul să-l folosească. Este important ca acest număr să fie păstrat cu grijă şi oferit doar instituţiilor care au dreptul să-l ceară (HM Revenue & Customs, angajatorul, Department for Work and Pensions, Local Council, Student Loan Company etc.), pentru a preveni fraude de tipul furtului de identitate.

Dacă nu ai NINo va trebui să aplici pentru obţinerea lui dacă:
  • soliciţi beneficii sau partenerul tău solicită beneficii pentru tine
  • ai început sau eşti pe cale să începi muncă
  • eşti self employed
  • doreşti să plăteşti contribuţii voluntare şi să beneficiezi de pe urma plăţii lor
  • doreşti să aplici pentru Student Loan
Aplicaţia pentru NINo

Primul lucru pe care cetăţenii români care doresc să locuiască şi să muncească în UK ar trebui să-l facă, ar fi obţinerea NINo. Acest lucru se face la biroul JobCentre Plus local. Pentru a aplica pentru obţinerea NINo trebuie să suni la numărul 0845 600 0643 între 8.00am şi 6.00pm, de luni până vineri. Dacă ai probleme cu auzul sau dificultăţi de vorbire, foloseşte telefonul text 0845 600 0644.

La telefon, funcţionarul JobCentre Plus îţi va cere câteva date personale şi te va intreba dacă ai drept de muncă în UK. Raspunsul trebuie să fie DA, românii au drept de muncă în UK în anumite condiţii. Va trebui să specifici motivul pentru care soliciţi NINo. De obicei acest motiv este legat de muncă în UK si, după caz, va trebui să specifici că:
  • eşti deţinătorul unui Registration Certificate (Yellow Card, Blue Card, Accession Worker Card) sau alt tip de permis de muncă eliberat de UK Border Agency
  • ai început activitatea ca persoană Self-employed
  • eşti student şi doreşti să aplici pentru Student Loan
  • eşti Self-sufficient şi doreşti să plăteşti contribuţii voluntare
La finalul convorbirii telefonice, funcţionarul de la JobCentre Plus te va programa pentru un interviu (peste 2-3 săptămâni). În câteva zile de la programare vei primi o scrisoare de la JobCentre Plus, care va confirma data interviului şi va specifica ce documente trebuie să prezinţi la interviu.

Pentru ce este interviul?
Interviul de la sediul JobCentre Plus are menirea, pe de o parte de a stabili identitatea aplicantului, pe de alta de a verifica motivele pentru care este solicită NINo. Dacă aplicantul nu stăpâneşte limba engleză, are dreptul să vina la interviu insoţit de un translator (o ruda, o cunoştinţă).

Funcţionarul de la JobCentre Plus îţi va pune câteva întrebări cu privire la cetăţenie, data venirii în UK, motivele pentru care soliciţi NINo şi eventual te va ajuta să completezi un formular necesar aplicaţiei. Apoi, îţi va cere să prezinţi documentele solicităte prin scrisoarea primită după programare. Sunt acceptate numai documentele originale (nu fotocopii), insoţite de traduceri legalizate acolo unde este cazul.

Documente care atestă identitatea:
  • Paşaport
  • Carte de identitate
  • Certificat de naştere
  • Certificat de căsătorie sau parteneriat civil
  • Permis de conducere (full)
  • Documente de la Home Office (BC, YC, AWC sau alt tip de permis de muncă)
  • Două sau mai multe paşapoarte dacă ai cetăţenie dublă sau multiplă
  • Documente pentru împrumut ca student (Student Loan)
  • Carte de identitate de student
  • Scrisoare de la colegiu care conţine detaliile cursului
  • Contract de închiriere sau împrumut pentru casă
  • Documente de rezidenţă sau naturalizare
  • Certificat de adopţie
De obicei sunt solicităte cel puţin două documente care să dovedească identitatea aplicantului (ex. Paşaport + CI sau CI + permis de conducere etc.), dovada adresei din UK (contract de închiriere şi scrisoare de luare în spaţiu - dacă nu eşti titularul contractului de închiriere) şi eventuale documente de la Home Office.

Documente privind angajarea (employment)
  • Fluturaşi de salariu (payslips)
  • Permis de muncă
  • Scrisoare de la angajator
  • Contractul de angajare
  • Detaliile agenţiilor de recrutare cu care eşti înregistrat
  • Dovezi ca îţi cauti activ un job
Pentru cei care nu sunt angajaţi în momentul aplicării vor fi suficiente dovezile căutării unui job (ex. dovezi cu privire la înscrierea CV-ului la diverse agenţii, anunţuri online sau în ziarele de mică publicitate locale etc.). Atenţie! Aceste dovezi trebuie corelate cu cele care atestă dreptul accesului pe piaţa muncii din UK (ex. cardurile colorate).

Documente pentru persoană fizică autorizată (Self-employed)
  • Copii de la chitantele/facturile oferite clienţilor pentru plată (invoices)
  • Contracte de colaborare
  • Scrisori de la contabilul tău
  • Scrisori de la clienţii tăi
  • Fişa de transfer de stoc
  • Dovezi că faci publicitate afacerii tale
  • Certificat de încorporare, Memorandum of Association, Articles of Association (pentru Ltd company)
Este important ca un Self-employed să fi început activitatea în momentul aplicarii pentru NINo. Va trebui să prezinţi funcţionarului de la JobCentre Plus dovada că ai cel puţin doi clienţi diferiţi (ex. contracte, facturi, scrisori de la clienţi) dar şi dovezi că îţi faci publicitate activ (ex. cărţi de vizită, flyere, web-siteul afacerii, anunţuri online şi în ziarele de mică publicitate locale etc.). Deşi frecvent este cerută şi scrisoare de la contabil (este recomandat să ai unul), prezentarea ei nu este o condiţie esenţială pentru obţinerea NINo (mai ales persoanele sole-trader pot declara că îşi ţin evidenţele contabile singure).

Dacă nu ai nici un document, este recomandat să mergi totuşi la interviu.
Este posibil să îţi poti dovedi identitatea cu informaţia pe care o oferi la interviu.


Ce se intamplă după interviu?

Dacă aplicaţia ta are succes, vei primi confirmarea (si numărul NINo) prin poştă. În câteva săptămâni vei primi, tot prin poştă şi un card pe care este înscris NINo
Dacă aplicaţia nu are succes, vei primi prin poştă în cateva zile o scrisoare prin care eşti anunţat că aplicaţia ta a fost respinsă şi motivele respingerii.

National Insurance Contribuţions (NIC’s)

Contribuţiile la fondurile sociale diferă în funcţie de statutul (angajat sau self-employed) şi veniturile tale.

Dacă eşti angajat vei plăti NIC Class1. Pentru anul fiscal 2009-2010 ratele NIC Class1 sunt:
  • 11% din salariul care depăşeşte £110/săptămână (pentru salariile mai mici de £110/săptămână nu se plăteşte nimic), dar nu depăşeşte £844/săptămână
  • dacă salariul săptămânal depăşeşte £844, NIC Class1 va fi 11% din £844-£110 + 1% din ce depăşeşte £844
Dacă eşti Self-employed vei plăti NIC Class2 şi Class4:
  • NIC Class2 este o sumă fixă de £2.40/săptămână (cei ale caror profituri anuale sunt mai mici de £5,075 pot fi scutiţi de plata NIC Class2)
  • NIC Class4 este 8% din profiturile anuale care depăşesc £5,715, dar nu mai mari de £43,875 (ce depăşeşte £43,875 este taxat cu 1%)
Contribuţiile voluntare la fondurile sociale se fac prin plata NIC Class3 într-un cuantum fix, de £12.05/săptămâna.

National Insurance credits reprezintă un credit nerambursabil pe care îl pot primi persoanele care pentru o anumită perioadă nu pot plăti NIC din motive bine întemeiate (ex. cei care nu pot munci o perioadă mai lungă de timp din cauze medicale sau din cauză că trebuie să ingrijeasca o altă persoană cu dizabilităţi). Acest credit va acoperi contribuţiile NIC Class1 şi uneori Class3 pe care beneficiarul nu le poate plăti. În acest fel, guvernul britanic îi protejează pe cei eligibili să primeasca NI credits în ce priveşte State Pension şi anumite alte beneficii.


Informaţii mai detaliate despre NINo şi plata NIC poţi găsi aici:
 

29 de comentarii:

  1. buna ziua. am si eu o intrebare . am primit NINO in anul 2010 in octombrie dar in noiembrie am revenit in romania si nu am apucat sa lucrez cu NINO . mai am oare activ NINO ca as vrea sa revin in UK. multumesc mult

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mergi la un contabil nr este unic nu primesti altul ,poti plati fara majorari

      Ștergere
    2. Ce sa plateasca?

      Ștergere
  2. ce se intampla daca nu platesc nino

    RăspundețiȘtergere
  3. Bună ziua! Am aplicat pentru nino pe 22/8 și nu am primit încă nimic
    Sa fie vreo problema! Am început sa-mi fac griji
    Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Suna la numarul de pe spatele foii,asa am patit si eu,nu venise dupa doua luni,am sunat si a ajuns in 4 zile

      Ștergere
  4. salut, cum trebuie sa fac sa imi schimb adresa online ?

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu plătesc 58 de lire pe luna voluntari ce drepturi am

    RăspundețiȘtergere
  6. Cum sa imi schimb adresa la nino on line

    RăspundețiȘtergere
  7. Cum pot sa mi schimb adresa on line pt Nino?

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna ziua am si eu o intrebate am plecat de 3 saptamani printr-o agentie ei sau ocupat de toate actele aici in uk noua pe accel payslip ne apare ca platim pentru nino insa firma spune ca daca plecam de la ei nu mAi este valabil ca este personalizat pe ferma..? Tot odata cum as putea sa il aflu va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna ziua de 3 saptamani ma aflu in uk am ajuna aici printr-o agentie eu au facut toate actele pe accel payslip care ne vine saptamanal spune ca eu platesc pentru nino insa ferma la care lucrez spune ca el este valabil doar aici ca este personalizat pe firma ca daca voi pleca din ferma nu voi mai avea drept de munca in uk...tot odata as dori sa aflu cum il pot afla va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna ziua,mi-am schimbat adresa si trebe sa comunic la job center,idea este ca ma paseaza de la un nr la altul,cum pot schimba adresa pe internet,mentionez ca am dovada ca am fost la nino!multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  11. salut! am si eu o intrebare sper sa ma puteti ajuta.....In 2009 am lucrat in UK mai exact in Scotia, am facut NINO si l-am pierdut acum am venit in Anglia pt a munci si nu stiu ce sa fac cum sa il recuperez sau daca trebuie facut altul

    RăspundețiȘtergere
  12. Am peste 60 ani, varsta de pensionare in uk pt femei, am lucrat un an si o luna ca angajat. Mi s-au retinut taxele pe stat de plata. Mi-am schimbat statutul din angajat in persoana fizica (self employed). In aceasta pozitie nu sunt obligata sa platesc nino ci doar impozitul pe venit. Intrebarea mea : In calitate de angajat e corect sa se retina nino daca ai peste 60? Si in cazul in care nu solicit pensie de la stat, pot recupera sumele (aferente nino) retinute? Va multumesc si mi-as dori un raspuns.

    RăspundețiȘtergere
  13. Stie cineva daca Insurance number nu este folosit 4 luni de zile ,poate sa expire?

    RăspundețiȘtergere
  14. Stie cineva daca Insurance number nu este folosit 4 luni de zile ,poate sa expire?

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna seara. Cat timp poate dura obtinerea NINO in orasul Manchester? Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  16. Buna seara. Cat poate sa dureze obtinerea NINO in orasul Manchester ?

    RăspundețiȘtergere
  17. Buna ziua! Vreau si eu o programare pentru Nino momentan sunt in ipswich ma puteti ajuta?

    RăspundețiȘtergere
  18. am auzit ca nu se mai face NINO cu buletinul decat dak ai pasaport.E adevarat

    RăspundețiȘtergere
  19. cat timp este valabil nino..in caz ca vreau sa ma reintorc?

    RăspundețiȘtergere
  20. cum pot schimba adresa de la nino online ????

    RăspundețiȘtergere
  21. CAND IMI FAC NINO AS PUTEA AVEA UN TRANSLATOR CU MINE CA NU CUNOSC LIMBA ASTEPT RASPUNS URGENT

    RăspundețiȘtergere
  22. Salut
    Cum imi pot schimba adresa de pe nino?

    RăspundețiȘtergere
  23. Am luat number din anglia, am plecat după două săptămâni nu am apucat sa lucrez acolo, vreau sa mă intorc dacă îma întorc șiimi găsesc de lucru namberu mai este valabil? , am de plătit ceva?

    RăspundețiȘtergere